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Gérard d’ABOVILLE, Président du Conseil Supérieur de la Navigation de Plaisance : Lieu de rencontre, de réflexion et de proposition, le CMF démontre que les activités maritimes sont étroitement liées. Chacune bénéficie de la promotion que le Cluster apporte au fait maritime français.
Michel BELLION, Délégué national de la filière Mer : La mobilité professionnelle au sein du maritime ne se décrète pas, elle nécessite une dynamique, des décloisonnements, des pratiques d'entraide, en somme ces vertus que porte le Cluster Maritime Français.
Philippe BERTEROTTIERE, PDG de GTT : Rassemblant des entités différentes ayant en commun les enjeux maritimes, le Cluster réussit un tour de force : montrer que la France a un atout majeur qui ne demande qu’à se développer encore plus.
Patrick BOISSIER, PDG de DCNS : Depuis 7 ans maintenant, le CMF est la voix de la France maritime. Cette voix doit être de plus en plus forte pour convaincre que la mer est un extraordinaire réservoir de croissance pour notre pays.
Philippe BOISSON, Président de l’Association Française de Droit Maritime : Le CMF a réussi le pari de réunir sous une même bannière les acteurs de la France maritime dans sa globalité. Continuons de soutenir son action pour être mieux entendu auprès des politiques et des medias.
Laurent CASTAING, Directeur Général de STX France : Le Cluster c’est d’abord une bande de professionnels passionnés et respectueux de la mer, convaincus de son importance économique pour notre futur, et qui veulent que la France y porte plus attention.
Thibault de FOUCHIER, Expert Maritime et Financier, S2F Navispec : Depuis l’origine, notre groupe a fondé son développement sur l’esprit de partenariat qui est l’esprit même du Cluster pour élaborer des actions qui portent efficacement notre industrie vers l’avenir.
Philippe FOURRIER, Président d’ILAGO : Le CMF c’est une équipe disponible, efficace et passionnée. Le travail déjà abattu est considérable, et la tâche l’est tout autant : souhaitons une longue vie au Cluster, dans notre intérêt à tous !
Jean-Michel GERMA, Président de SOPER : Le CMF c’est l’alliance des talents du maritime et de l’énergie pour lancer la filière éolienne offshore, et déjà mobilisés pour le développement des EMR et l’aventure du stockage de l’énergie en mer.
Alain HOUARD, VP Marine & Offshore de Dassault Systemes : Temps historiques pour l'industrie navale : la mer crée de vraies opportunités de business. Nous soutenons activement le CMF qui renforce la position de la France face à la concurrence internationale.
Christian LEFEVRE, Directeur Général de BOURBON : Le CMF œuvre pour que la France maritime reste compétitive et que les centres de décision des entreprises puissent continuer à gérer leurs opérations à l’international depuis leur base française.
Philippe LOUIS-DREYFUS, PDG de LOUIS-DREYFUS ARMATEURS : Le CMF a joué un rôle majeur dans la (re)connaissance des activités maritimes, outils essentiels du développement durable. La société et les politiques voient la mer d'un œil neuf. Merci au Cluster !
Frédéric MONCANY DE SAINT AIGNAN, Président de la Fédération Française des Pilotes Maritimes : Les acteurs, les enjeux, les richesses en mer sont multiples. Pour une vraie ambition maritime, des échanges transversaux créant des synergies sont indispensables aux intérêts nationaux. C’est ça le CMF !
Bruno NICOLAS, Directeur Général de VINCI Energies France : Initiative originale à sa création, le CMF est devenu l’organisation française de référence des acteurs du maritime. Plus qu’un lieu d’échanges c’est un centre d’actions créateur de nouvelles opportunités.
Jérôme PECRESSE, Président d’ALSTOM Renewable Power : Au nom d’Alstom, acteur majeur des EMR et membre actif du Cluster depuis 2010, je salue la contribution décisive du CMF au développement d’une filière en devenir et lui renouvelle toute ma confiance.
Pascal PIRIOU, PDG du Groupe PIRIOU : Le CMF est la voix du secteur maritime français, dont tous les acteurs ont enfin trouvé le moyen pour que leur voix porte, loin et fort, notamment auprès des Pouvoirs Publics, et c'est fondamental.
Jean-Marie POIMBOEUF, Président du GICAN et Vice-président du CORICAN : Depuis sa création, le CMF a un rôle de vigie dans un monde toujours plus complexe : espace de dialogue, de réflexion et de promotion, c’est tout le maritime qui bénéficie des synergies ainsi créées.
Jean-Bernard RAOUST, PDG de BRS : Pari gagné ! En 7 ans, le CMF, entité représentative, respectée et écoutée, a créé une communauté maritime active pour mettre en valeur ses savoir-faire et affronter ensemble les défis économiques.
Amiral Bernard ROGEL, Chef d’Etat-major de la Marine nationale : La stratégie française de défense et sécurité intègre désormais les enjeux maritimes. Le CMF a un rôle clé pour expliquer ces enjeux et leurs évolutions. Ce qui se passe en mer est vital pour notre avenir.
Gérard ROMITI, Président du Comité National des Pêches Maritimes et des Elevages Marins : Le secteur de la pêche est bien décidé à relever les différents enjeux maritimes du 21e Siècle. La solidarité mais aussi les synergies transversales développées par le Cluster sont à ce titre précieuses.
Philippe VALLETTE, Directeur Général de NAUSICAA : En cette époque d’émergence de la Blue Society, le soutien du Cluster est plus que jamais indispensable à la mobilisation du monde maritime, afin de croire au progrès durable et de réussir, tous ensemble.


Welcome to the French Maritime Cluster !

- la première était que dans les trois mois suivants…
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Introducing the French Maritime Cluster

Téléchargez la présentation et le plan d’action du CMF

La nouvelle brochure édition 2013-2014 du CMF est disponible à la consultation en ligne et en téléchargement en version française et anglaise, cliquez ici.

Téléchargez le discours de Francis Vallat, Président du CMF, prononcé à l'occasion de l'ouverture des 9èmes Assises de l'Economie maritime et du littoral à Montpellier-Sète.

Introducing the French Maritime Cluster

 

1) The French maritime sector in a few words:

France is a maritime nation. It has 5500 km of coastline and, with its overseas territories, a land area

extending to over 11 million km2 (the second largest in the world).

  • France’s maritime economic sector provides:
  • 300 000 jobs (more than car manufacturing, including parts suppliers)
  • 51 billion euros worth of production
  • 10 world leading flagship actors (entities, companies, groups) amongst nearly all of the major maritime segments.

 

The French Maritime Cluster is the organisation which promotes this French maritime economic sector. It was set up in 2005 by the French Institute of the Sea and began work in 2006.

 

2) The French Maritime Cluster (CMF)

  •  Purpose of the CMF:

 

To promote the French maritime industries through their professionals and their economic activities and to identify synergies between them.

 

- Approximately 240 members including shipowners, ports, fishing operators, manufacturers,

Marine Competitiveness Clusters, the French Navy, scientific Oceanographic research, water

sports, shipping bankers, brokers, insurers, classification service providers, …

 

- Main areas of activity of the CMF:
  • Communication
  • Lobbying
  • A continuous search for real synergies between different fields of activity

 

3) The three main strands of the CMF’s action plan:

 

- Communication:

- The Cluster Brochure: With a print run of several thousand, the annual brochure of the CMF is an integrated analytical tool collating all essential data on Maritime France. Designed as a bilingual French and English business aid, it includes a CD-ROM with a directory of members, plus an adapted PowerPoint presentation. Since 2010, it has also been distributed on USB flash drives, and has been downloaded from the website 8000 times (as at mid-June 2011).

- Cooperation with the French Navy to promote our maritime capabilities internationally: The French Navy supports the CMF in its role as an ambassador for French maritime expertise. Its ships carry the Cluster’s range of promotional materials (in French and English), which are distributed to local decision makers and guests of members at on-board receptions held during courtesy calls all over the world.

- Website: www.cluster-maritime.fr is a mine of essential information on the French maritime sector. It also serves as a showcase for the activities of the CMF, its brochure, the published results of its work groups, the directory of members, the introduction of new members, its blog “Au fil de l’eau salée”, etc. It has had more than 2.7 million page hits since its launch, with an average of 100 000 per month since 2010.

 

Press: The CMF takes a stand on issues through press briefings and press conferences, issuing press releases, reports from the synergy groups, and all relevant information.

- Media watch / sponsorships / high-level business representation: The CMF has set up a media watch to monitor how the media reports on the maritime economy in general and on specific matters affecting our members. The CMF intervenes to take corrective action if necessary. Very selectively and with the widest possible cross-segment coverage, the CMF sponsors a number of events annually, mainly by displaying its logo and engaging in communication activities at the sponsored event. Finally, where possible, the CMF places representatives of the maritime sector within trade delegations accompanying the French President or Prime Minister on official visits.

- Maritime Economy Forums: Since 2007, the CMF has successfully co-hosted the maritime economy forums “Assises de l’Economie de la Mer” together with the French Institute of the Sea (IFM), the daily newspaper Les Echos and the weekly Le Marin, for 2 days of top level conferences on maritime topics. Simultaneously, a prestigious annual reception is held on board a French naval vessel. In December 2010 in Toulon, the BPC Mistral hosted 900 maritime executives. In December 2009, the final reception on board the legendary Jeanne d’Arc (just before her last mission) was organised by the CMF.

 

- Exhibitions in 2010 and 2011: The CMF has been a partner of several exhibitions, including Maritima in Paris where it shares a space with a tenth of its members. This was repeated for the first Seagital exhibition at Le Havre.

 

- Other notable events in 2010:

o Participation by our members in various port visits by the French Navy,

o Support for the maritime recruitment fair organised by Clic&Sea,

o Celebration of the European Day of the Sea,

o Participation and support for our members at the Navy Science Day in Brest and the Navy’s Means and

Missions Presentation Day in Toulon, etc.

o Plus many more activities which can be found on the website (in Special Reports, etc…)

- Lobbying:

 

- Lobbying: The CMF is a very useful source of ideas and action for shaping government maritime policies. It lobbies for the French maritime industries to be given greater priority and has the ear of the French administration and government. The CMF is always vocal in defending the interests of the maritime community (often in conjunction with the IFM), and also steps in to help with particular issues faced by its members who turn to it to safeguard their legitimate interests.

 

- After a call went out at the 4th Assises at the end of 2008 for a strategy for maritime France, there was an explosion of “maritime awareness”. It culminated, after the 1st phase of the Grenelle Maritime Forum, in the speech by the French President at Le Havre on 16 July 2009, which gave the first real response to that call. As a direct result of that speech, the Prime Minister went to close the Brest Assises 2010, and, at the joint ministerial council on 8 December, the Blue Paper setting out a national maritime strategy was ratified. At the 2011 Assises in Toulon (more than 1200 participants), the Minister for Ecology and Transport, Nathalie Kosciusco-Morizet, confirmed the government’s commitment on the key maritime issues. Another essential step was taken at the CIMER (Joint Ministerial Committee of the Sea) meeting in June 2011 in Guérande, where the decision was made to monitor the French maritime strategy annually.

 

- Networking buffets: Eight times a year, the CMF invites its members to a networking buffet where they can mix and create a favourable environment for new business opportunities. This also gives members an opportunity to present their products or services and to meet top executives, cabinet ministers and journalists from the maritime sector who regularly join them in this informal setting. With significantly more than 200 high-level people attending each event in 2011, the success of these gatherings cannot be denied!

 

- ENMC: The CMF holds the vice-presidency of the ENMC (European Network of Maritime Clusters), the umbrella body for the national European Clusters.

 

- “Neutral setting”: For those who find themselves in dispute over an issue, the CMF provides an opportunity for them to meet in a neutral setting and move discussions forward. Here, the CMF is neither judge nor arbitrator, simply a friendly moderator. This procedure has proved to be effective on many occasions.

- The search for synergies:

 

- Synergy work groups: The synergy groups are made up of decision makers from member organisations. They meet regularly to work on cross-cutting subjects such as: “Marine Renewable Energy”, “Creation of a marine investment fund”, “Ship Breaking”, “Franco-Russian Cooperation”, “Overseas Territories”, “Crisis and Prospects”, etc ….

34 theme-based work groups have been set up since 2006 bringing together more than 3700 maritime

executives and managers. The conclusions and recommendations of the groups are then promoted by the CMF.

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