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Gérard d’ABOVILLE, Président du Conseil Supérieur de la Navigation de Plaisance : Lieu de rencontre, de réflexion et de proposition, le CMF démontre que les activités maritimes sont étroitement liées. Chacune bénéficie de la promotion que le Cluster apporte au fait maritime français.
Michel BELLION, Délégué national de la filière Mer : La mobilité professionnelle au sein du maritime ne se décrète pas, elle nécessite une dynamique, des décloisonnements, des pratiques d'entraide, en somme ces vertus que porte le Cluster Maritime Français.
Philippe BERTEROTTIERE, PDG de GTT : Rassemblant des entités différentes ayant en commun les enjeux maritimes, le Cluster réussit un tour de force : montrer que la France a un atout majeur qui ne demande qu’à se développer encore plus.
Patrick BOISSIER, PDG de DCNS : Depuis 7 ans maintenant, le CMF est la voix de la France maritime. Cette voix doit être de plus en plus forte pour convaincre que la mer est un extraordinaire réservoir de croissance pour notre pays.
Philippe BOISSON, Président de l’Association Française de Droit Maritime : Le CMF a réussi le pari de réunir sous une même bannière les acteurs de la France maritime dans sa globalité. Continuons de soutenir son action pour être mieux entendu auprès des politiques et des medias.
Laurent CASTAING, Directeur Général de STX France : Le Cluster c’est d’abord une bande de professionnels passionnés et respectueux de la mer, convaincus de son importance économique pour notre futur, et qui veulent que la France y porte plus attention.
Thibault de FOUCHIER, Expert Maritime et Financier, S2F Navispec : Depuis l’origine, notre groupe a fondé son développement sur l’esprit de partenariat qui est l’esprit même du Cluster pour élaborer des actions qui portent efficacement notre industrie vers l’avenir.
Philippe FOURRIER, Président d’ILAGO : Le CMF c’est une équipe disponible, efficace et passionnée. Le travail déjà abattu est considérable, et la tâche l’est tout autant : souhaitons une longue vie au Cluster, dans notre intérêt à tous !
Jean-Michel GERMA, Président de SOPER : Le CMF c’est l’alliance des talents du maritime et de l’énergie pour lancer la filière éolienne offshore, et déjà mobilisés pour le développement des EMR et l’aventure du stockage de l’énergie en mer.
Alain HOUARD, VP Marine & Offshore de Dassault Systemes : Temps historiques pour l'industrie navale : la mer crée de vraies opportunités de business. Nous soutenons activement le CMF qui renforce la position de la France face à la concurrence internationale.
Christian LEFEVRE, Directeur Général de BOURBON : Le CMF œuvre pour que la France maritime reste compétitive et que les centres de décision des entreprises puissent continuer à gérer leurs opérations à l’international depuis leur base française.
Philippe LOUIS-DREYFUS, PDG de LOUIS-DREYFUS ARMATEURS : Le CMF a joué un rôle majeur dans la (re)connaissance des activités maritimes, outils essentiels du développement durable. La société et les politiques voient la mer d'un œil neuf. Merci au Cluster !
Frédéric MONCANY DE SAINT AIGNAN, Président de la Fédération Française des Pilotes Maritimes : Les acteurs, les enjeux, les richesses en mer sont multiples. Pour une vraie ambition maritime, des échanges transversaux créant des synergies sont indispensables aux intérêts nationaux. C’est ça le CMF !
Bruno NICOLAS, Directeur Général de VINCI Energies France : Initiative originale à sa création, le CMF est devenu l’organisation française de référence des acteurs du maritime. Plus qu’un lieu d’échanges c’est un centre d’actions créateur de nouvelles opportunités.
Jérôme PECRESSE, Président d’ALSTOM Renewable Power : Au nom d’Alstom, acteur majeur des EMR et membre actif du Cluster depuis 2010, je salue la contribution décisive du CMF au développement d’une filière en devenir et lui renouvelle toute ma confiance.
Pascal PIRIOU, PDG du Groupe PIRIOU : Le CMF est la voix du secteur maritime français, dont tous les acteurs ont enfin trouvé le moyen pour que leur voix porte, loin et fort, notamment auprès des Pouvoirs Publics, et c'est fondamental.
Jean-Marie POIMBOEUF, Président du GICAN et Vice-président du CORICAN : Depuis sa création, le CMF a un rôle de vigie dans un monde toujours plus complexe : espace de dialogue, de réflexion et de promotion, c’est tout le maritime qui bénéficie des synergies ainsi créées.
Jean-Bernard RAOUST, PDG de BRS : Pari gagné ! En 7 ans, le CMF, entité représentative, respectée et écoutée, a créé une communauté maritime active pour mettre en valeur ses savoir-faire et affronter ensemble les défis économiques.
Amiral Bernard ROGEL, Chef d’Etat-major de la Marine nationale : La stratégie française de défense et sécurité intègre désormais les enjeux maritimes. Le CMF a un rôle clé pour expliquer ces enjeux et leurs évolutions. Ce qui se passe en mer est vital pour notre avenir.
Gérard ROMITI, Président du Comité National des Pêches Maritimes et des Elevages Marins : Le secteur de la pêche est bien décidé à relever les différents enjeux maritimes du 21e Siècle. La solidarité mais aussi les synergies transversales développées par le Cluster sont à ce titre précieuses.
Philippe VALLETTE, Directeur Général de NAUSICAA : En cette époque d’émergence de la Blue Society, le soutien du Cluster est plus que jamais indispensable à la mobilisation du monde maritime, afin de croire au progrès durable et de réussir, tous ensemble.


Welcome to the French Maritime Cluster !

 
Introducing the French Maritime Cluster

Download the CMF brochure 2013-2014 (english version)

Téléchargez la présentation et le plan d’action du CMF

La nouvelle brochure édition 2013-2014 du CMF est disponible à la consultation en ligne et en téléchargement en version française et anglaise, cliquez ici.

Téléchargez le discours de Francis Vallat, Président du CMF, prononcé à l'occasion de l'ouverture des 9èmes Assises de l'Economie maritime et du littoral à Montpellier-Sète.

Introducing the French Maritime Cluster

THE FRENCH MARITIME SECTOR AT A GLIMPSE

France is a maritime nation. With 5.500 km of coastline and its overseas territories France possesses the second largest maritime area in the world: 11 million km².

France’s maritime economic sector provides:

  • 304.150 jobs (more than car manufacturing, including parts suppliers)
  • 65 billion Euros worth of production
  • World leading flagship actors (entities, companies, groups) amongst nearly all of the major maritime segments: oil&gas, naval shipbuilding, marine renewable energies, etc.


WHAT THE FRENCH MARITIME CLUSTER IS

The CMF was created in 2006. It aims at creating with its members a French Maritime Place to promote the French maritime industries through sector professionals and related economic activities and create synergies between them.

The CMF consists of 340 members including shipowners, shipbuilding, marine equipments, ship maintenance, repair and conversion, ports, fishing operators, manufacturers, marine competitiveness clusters, the French Navy, marine and oceanographic research, water sports, yachting, universities, shipping bankers, brokers, insurers, classification service providers, etc.


WHAT THE FRENCH MARITIME CLUSTER DOES

Since 2006, the CMF has validated and confirmed its action plan along three main strands:
•    Institutional Communication
•    Operational Synergies
•    Lobbying

INSTITUTIONNAL COMMUNICATION

The Cluster Brochure
With a print run of several thousand copies, the annual brochure of the CMF is an integrated analytical and business tool collating all essential data on Maritime France. Designed as a bilingual French and English business aid, it includes a USB flash drives with a directory of members, plus an as well as an adapted PowerPoint presentation of the French maritime economy.

“Assises de l’Economie de la Mer”
Since 2007, the CMF has successfully co-hosted this main European maritime economy forum, together with the weekly le marin, in partnership with the French Institute of the Sea (IFM) and the daily newspaper Les Echos, and the French Navy which organizes a prestigious reception held on board a naval vessel. These 2 days of top level conferences on maritime topics gather maritime stakeholders and decision makers. In December 2013 in Montpellier-Sète, 1.506 participants attended to work on the following main maritime issues: competitiveness of the maritime industry, LNG, MRE, deep sea mining, biotechnology, skills and training, naval strategy, etc.

Press and Media Watch
The CMF takes a stand on issues through press briefings and press conferences, issuing press releases, reports from the synergy groups, and all relevant information. The CMF has set up a media watch to monitor how the media reports on the maritime economy in general and on specific matters affecting our members. The CMF intervenes to take corrective action if necessary. Very selectively and with the widest possible cross-segment coverage, the CMF sponsors a number of events annually.
Its website contains a wealth of essential information concerning the French maritime sector. It also serves as a showcase for the activities of the CMF, its brochure, the published results of its work groups, the directory of members, the introduction of new members, its blog “Au fil de l’eau salée”, etc. It has more than 7 million page hits since its launch with an average of 240.000 per month.

OPERATIONAL SYNERGIES

Synergy working groups
The synergy groups consists of decision makers from member organisations. They meet regularly to work on cross-cutting subjects such as: “Marine Renewable Energy”, “Deep Sea Mining”, “Creation of a marine investment fund”, “Ship Breaking”, “Franco-Russian Cooperation”, “Overseas Territories”, “Very Large Floating Structures”, etc.
They are created to facilitate the business with operational goals:

  • Recommendations: decisions promoted by the CMF (maritime law, tax law, economic policy, etc.)
  • Creation of new sectors: deep sea mining, anti-piracy technological solutions, etc.
  • Industries structuring: marine renewable, oil&gas, LNG, etc.

42 theme-based work groups have been set up since 2006 bringing together more than 5.400 maritime executives and managers.

Networking buffets
Eight times a year, the CMF invites its members to a networking buffet where they can mix and create a favourable environment for new business opportunities. This also gives members an opportunity to present their products or services and to meet top executives, cabinet ministers and journalists from the maritime sector who regularly join them in this informal setting. With significantly more than 200 high-level people attending each event, the success of these gatherings cannot be denied!

LOBBYING

Towards a National Maritime Strategy
After a call went out at the 4th Assises at the end of 2008 for a strategy for maritime France, “maritime awareness” has been greatly increased. It culminated, after the 1st phase of the Grenelle Maritime Forum, in the speech by the French President at Le Havre on 16th July 2009, which provided the first real response to that call. The second one was on 8 December when the Blue Paper setting out a national maritime strategy was ratified. At the 2013 Assises in Montpellier-Sète the Prime Minister confirmed  the government’s commitment to key maritime issues bringing the decisions made at the CIMER (Joint Ministerial Committee of the Sea) held the day before.

Lobbying
The CMF is a very useful source of ideas and action for shaping government maritime policies. It lobbies for the French maritime industries to be given greater priority and has the ear of the French administration and government. The CMF is always vocal in defending the interests of the maritime community, and also steps in to help with particular issues faced by its members who turn to it to safeguard their legitimate interests.


WHERE THE FRENCH MARITIME CLUSTER IS

EUROPEAN ACTIONS

The European Network of Maritime Cluster (ENMC)
The CMF has co-founded the ENMC currently chaired by the President of the CMF. ENMC aims at gathering the European maritime stakeholders to promote maritime economy and the importance of Blue Growth for the European economy.

EUROMARITIME
The President of the CMF chairs EUROMARITIME, the first European maritime business show for the whole of the maritime economy. The first edition was held in Paris in februray 2013 and gathered 180 exhibitors and more than 5.000 visitors, with 20 top level conferences and workshops lead by 140 European speakers from the business and the public authorities.

INTERNATIONAL PRESENCE

International Network
The CMF’s members have developed their international network all around the world. Thanks to this maritime network the CMF helps SMEs and maritime stakeholders to develop their business abroad.

Exhibitions
The CMF has been a partner of several exhibitions, including Neva in St Petersbourg, APM in Singapour where it has shared a space with its members.

Cooperation with the French Navy
The French Navy supports the CMF in its role as an ambassador for French maritime expertise. Its ships carry the Cluster’s range of promotional materials (in French and English), which are distributed to local decision makers and guests of members at on-board receptions held during courtesy calls all over the world.

Trade delegations
Finally, the CMF places representatives of the maritime sector within trade delegations accompanying the French President or Prime Minister on official visits.


The French Maritime Cluster is in the service of its members and of the French Maritime Place.

 

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